Wątpliwa ważność licencji na spedycję wydanych przed 15 sierpnia 2013 r.

ID-10021907W ustawie z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym, zarówno w jej wersji przed jak i po 15 sierpnia 2013 r. wymagano od przedsiębiorców wykonujących działalność spedycyjną, rozumianą jako „działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy”, posiadania licencji i sytuacji finansowej na zwiększonym poziomie niż w przypadku licencji wydawanych na przewóz rzeczy. Do 15 sierpnia 2013 r. licencja „spedycyjna” nie różniła się w zasadzie od licencji „przewozowej”. Spedytor miał tylko wykazać się większym poziomem „zabezpieczeń” finansowych, nie musiał też posiadać pojazdów. Po 15 sierpnia sytuacja ta się zmieniła. W art. 5b ust.2 ustawy o transporcie drogowym określono nowy typ licencji na transport drogowy w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy, a w załączniku nr 5 do rozporządzenia MTiB i GM z dnia 18 czerwca 2013 r. w sprawie wzorów zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i wzorów licencji na wykonywanie transportu drogowego oraz wypisów z tych dokumentów (Dz.U. z 2013 poz. 713), określono wzór licencji na pośrednictwo w przewozie rzeczy.  Co w takim razie z dotychczasowymi licencjami „spedycyjnymi” wydanymi przed tą datą ? Stawiam tezę,  że licencje te już nie obowiązują, a to wskutek „zapomnienia” o nich w przechodnich przepisach ustawy z dnia 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz ustawy o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2013 poz. 567).Wniosek taki wynika z lektury art. 5 ust.1 ww. ustawy z 5 kwietnia 2013 r. o zmianie ustawy o transporcie drogowym …   Przepis ten ma następujące brzmienie  ” Licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego osób lub licencja na wykonywanie krajowego transportu drogowego rzeczy uprawnia do wykonywania przewozów w krajowym transporcie drogowym, zgodnie z rodzajem przewozów w niej określonym, do czasu upływu terminu jej ważności lub wydania zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego lub licencji, o których mowa w art. 4 ust. 1″. Ani słowa o tym, że licencje te uprawniają do „działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa w przewozie rzeczy” (art. 4 pkt 3 lit b oraz art. 5b ust.2), czy choćby o „transporcie drogowym”, które to pojęcie obejmuje także działalność pośrednictwa (por. art. 4 pkt 3 ustawy). Podczas gdy czym  innym jest  pośrednictwo w zakresie przewozów i wykonywanie przewozów,  a do tych ostatnich ogranicza się tylko analizowany przepis. Wniosek z tej krótkiej analizy jest taki, że brak przepisu przechodniego , który  utrzymywałby w mocy dotychczasowe licencje na pośrednictwo przy przewozie rzeczy. Brak takiego przepisu oznacza, że wydane przed 15 sierpnia 2013 r. licencje „spedycyjne” na krajowy transport drogowy nie uprawniają po 15 sierpnia 2013 r.  do działalności w zakresie pośrednictwa, a jedynie do wykonywania przewozów „w krajowym transporcie drogowym, zgodnie z rodzajem przewozów wniej określonych”. Doszło tu do zaniedbania legislacyjnego, bo nie sądzę, ażeby było to świadome działanie ustawodawcy. A wystarczyło tylko posłużyć się w tym przepisie zamiast wyrazem „przewozy” terminem „transport drogowy”. żeby tej sytuacji uniknąć.  Rozważania te mogłyby mieć tylko teoretyczny charakter gdyby nie zapis l.p.1.1 załącznika nr 3 do ustawy o transporcie drogowym, zgodnie z którym brak licencji oznacza karę w wysokości 8000 zł.

2 thoughts on “Wątpliwa ważność licencji na spedycję wydanych przed 15 sierpnia 2013 r.

    • Z przepisu przejściowego, który cytuje we wpisie, nie wynika, że dotychczasowa licencja uprawnia do wykonywania „transportu drogowego”,który obejmuje też pośrednictwo, w przepisie jest mowa jedynie do „wykonywania przewozów w transporcie drogowym”, to czyni różnicę. Wykonywanie przewozów to nie pośrednictwo, jak by nie czytać.Pozdrawiam

Comments are closed.